9788762405509

Dialog og differentiering i skriveundervisningen

228,04 DKK

Levering: 2-8 dage

Skriftsproget udvikles fra de tidlige børneår, og der kan undervises i at skrive fra første skoledag. I bogen gives baggrund for og ideer til undervisning i at udtrykke sig på skrift i hele grundskoleforløbet.

At arbejde med skriveprocesser er meget mere end at arbejde med skriveprocesser. At udvikle evnen til at udtrykke sig er en udvikling af det hele menneske. Udvikling og skrivning af historier foregår bedst i dialog med andre, kammerater eller lærere. Nogle gange gør dialogen ondt - især når man indser nødvendigheden af "Kill your darlings". Andre gange gør dialogen godt - ja, oplevelsen af tekster, der lykkes, kan ligefrem give "kyllegus"!

Læreren skal turde fastholde, at eleverne udvikler sig ved at skrive. Computeren er et redskab, som flytter undervisningens fokus fra ren-, ret- og omskrivning til tekstens opbygning og indhold. Mulighederne er blevet betydeligt større. Det er kravene også.

Bogen er delt i tre hovedafsnit, der er målrettet mod hver sit klassetrin: 0.- 2. kl., 2.-7. kl. og 6.-10.kl. Hvert afsnit skildrer undervisning, der er gennemført i den pågældende aldersgruppe. Afsnittene rummer ideer til indhold i og organisering af undervisningen, som kan tilpasses de fleste klasser. I bogen er der også oplæg til " fri kopi" beregnet til undervisningen i de ældste klasser. Bogen indeholder endvidere et teoretisk afsnit om skriveudvikling.
ForfatterLis Pøhler, Sally Altschuler, Birgit Rasmussen
isbn139788762405509
isbn108762405500
Udgave /år1 / 2005
ForlagKroghs Forlag
Sidetal136
IndbindingHæftet

30 andre produkter i samme kategori: