9788759320662

Sprogfag i forandring, 2. udgave

230,84 DKK

Levering: 2-8 dage

Sprogfag i forandring handler om undervisning i engelsk, tysk og fransk i grundskolen. Bogen omhandler sprogfagenes hvad og hvorfor, men også deres hvordan og sætter ikke mindst fokus på den ofte vanskelige omsætning af uddannelsespolitiske lovkrav og pædagogiske ideer til faktiske læringsprocesser i skolens praksisrum. Forfatterne tager afsæt i et funktionelt sprogsyn, hvor sprog ses som et middel til kommunikation, og hvor sprog og sprogtilegnelse ud fra et sociokognitivt læringssyn ses som processer og produkter af social interaktion mellem mennesker, der skaber kommunikation qua deres egen individualitet og i skiftende fællesskaber. Bogens kultursyn er dynamisk, hvor kultur forstås som noget, der skabes mellem mennesker i kraft af de globale medier, verdenshandel, omfattende turisme og international migration.
Sprogfag i forandrings kapitler omhandler:- Praksis, dvs. selve undervisningen- Almen fagdidaktik som også indeholder undervisningens metodelære, dvs. dels fagdidaktikken, som blandt andet omhandler valg af stof og indhold, og dels almendidaktikken, fx stoffets sværhedsgrad og relevans både i forhold til elevgruppen og den enkelte elev- Pædagogik som udtryk for undervisningsteori, dvs. metoder og refleksioner til at gøre undervisningen anderledes- Skolekultur som samlende udtryk for forhold mellem undervisning, didaktik og pædagogik
Bogens kapitler forholder sig alle til Fælles Mål 2009, og relationerne mellem de uddannelsespolitiske tekster, undervisnings- og læringsteorier og skolens praksisrum bliver løbende behandlet gennem bogen.
ForfatterAnnette Søndergaard Gregersen (red.)
isbn139788759320662
isbn108759320664
Udgave /år2 / 2015
ForlagSamfundslitteratur
Sidetal365
IndbindingPaperback

30 andre produkter i samme kategori: