9788759331620

Læring med levende billeder

215,89 DKK

Levering: 2-8 dage

Børn og unge møder digital teknologi, før de kan kravle. De vokser op med iPads og mobiltelefoner og bliver hurtigt intuitive mediebrugere. Deres naturlige omgang med medierne er imidlertid ikke ensbetydende med, at de udvikler sig til bevidste mediebrugere, for dette kræver i tillæg til digitale kompetencer også en mere overordnet dannelse som menneske og borger i en digital tid.  Denne bog fokuserer på forholdet mellem mediekompetencer og digital dannelse, uddannelse og generel dannelse i forbindelse med inddragelsen af levende billeder. For en ting er at give børn it-værktøjsmæssige kompetencer, såkaldt ”digital literacy”. Noget andet er at lære dem, hvordan de forholder sig følelsesmæssigt modent til medierne, altså ”emotional digital literacy”.  Billedmedierne tilbyder langt mere end variation og underholdning i undervisningen. De rummer en unik mulighed for at forbedre elevernes videnstilegnelse, øge deres faglige engagement og udvikle deres mediekritiske bevidsthed. Medier udgør imidlertid ikke neutrale pædagogiske redskaber; de transformerer undervisningsrummet og ændrer læringsprocesserne fundamentalt. Læring med levende billeder. Det digitale perspektiv præsenterer en række forskellige tilgange og teorier til arbejdet med levende billeder i undervisningen: medieteori og analyse, æstetik og kognitiv læringsteori, kommunikationsteori og didaktik. Bogen integrerer teorier om medier, pædagogik og didaktik med et bredt spektrum af metoder udviklet i det praktiske arbejde med medier.  Bogen er skrevet til brug i undervisning inden for mediepædagogik og medieanalyse samt beslægtede fag på mellemlange og lange videregående uddannelser. Den er en stærkt revideret og opdateret udgave af udgivelsen fra 2010.
ForfatterHans-Christian Christiansen, Gitte Rose, Ole Christensen og Martin Brandt-Pedersen (red.)
isbn139788759331620
isbn108759331623
Udgave /år2 / 2019
ForlagSamfundslitteratur
Sidetal320
IndbindingPaperback

30 andre produkter i samme kategori: